wtorek, 15 marca 2016

Spacer

O tym, że ruch pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, nie trzeba nikogo przekonywać. Nie każdy jednak ma predyspozycje i chęci aby codziennie męczyć s na siłowni albo podczas biegania czy jazdy na rowerze. Co zrobić gdy z jakiegoś powodu nie możemy uprawiać bardziej zaawansowanej formy ruchu? Codziennie wybrać się na spacer. Ta pozornie niewymagająca dużego wysiłku aktywność fizyczna to świetny sposób na utrzymanie zdrowia i dobrej kondycji do późnego wieku. Największą zaletą spacerowania jest to, że nie ma ograniczeń co do wieku, kondycji czy stanu zdrowia. Regularny i energiczny spacer jest nie do przecenienia dla naszego zdrowia, sylwetki i samopoczucia. Jest doskonałym sposobem na dostarczenie organizmowi większej dawki tlenu co usprawnia pracę serca, układu oddechowego i nerwowego. Jest też świetnym sposobem na wzmocnienie odporności, podkręcenie metabolizmu i polepszenia samopoczucia - gdyż podczas spaceru (tak jak przy każdej umiarkowanej aktywności fizycznej) uwalniane są endorfiny i serotonina czyli tak zwany hormon szczęścia. 

Spacer pomaga spalić kalorie. Naukowcy podają, że godzinny spacer w tempie 3 kilometrów na godzinę pozwoli stracić około 250 kcal, w tempie 5 kilometrów na godzinę około 340 kcal, a w tempie 7 kilometrów na godzinę nawet 430 kcal. Ponadto stabilizuje ciśnienie krwi i poprawia jej jakość. Poprawia wchłanianie wapnia. Spacer w słoneczny dzień powoduje większe wydzielanie w organizmie witaminy D, która pomaga zachować kości i zęby w dobrej kondycji.  

W rekreacji ruchowej ważna jest systematyczność. Najlepsze efekty dla zdrowia i samopoczucia osiągniemy spacerując codziennie i odpowiednio intensywnie do naszej kondycji. Zaczynamy powoli, od małych dystansów i systematycznie zwiększamy liczbę kroków. Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do utrzymania dobrej kondycji i samopoczucia potrzebujemy 10 tysięcy kroków dziennie. 


Do chodzenia nie trzeba się specjalnie przygotowywać, jednak istnieje kilka sposobów na to, aby spacer był jak najbardziej przyjemny i przyniósł jak najlepsze efekty:

najważniejsze są buty na elastycznej podeszwie i niekrępujący ruchów strój (niekoniecznie sportowy)
spacer rozpoczynamy nie wcześniej niż dwie godziny po jedzeniu, rozluźniającymi ćwiczeniami oddechowymi
wdychamy powietrze nosem i wydychamy ustami
nawet jeśli spacerujemy w grupie, nie rozmawiamy
przez całą drogę staramy się utrzymać wyprostowane plecy i rozluźnione mięśnie barków oraz utrzymujemy (w miarę możliwości) energiczne tempo, bez zbędnych przerw i postojów
spacer kończymy również rozluźniającymi ćwiczeniami oddechowymi
najwcześniejszy posiłek  możemy spożyć około godziny po wysiłku


Chodzenie to jeden ze sposobów na odmłodzenie organizmu nawet o kilkanaście lat, pod warunkiem, że będziemy robić to codziennie, w szybkim tempie, nie krócej niż pół godzinny dziennie przez najbliższe ... kilka lat. Można spacerować samemu lub z przyjaciółmi.  To czynność, którą łatwo można łączyć z innymi aktywnościami. To dobry sposób na zwiedzanie i odkrywanie swojego miasta, spacer po parku czy lesie jest świetnym sposobem na obcowanie z naturą. Podczas spaceru można powtarzać słówka,  słuchać audiobooka, ulubionej muzyki czy snuć plany na przyszłość. Wszystko zależy od naszych potrzeb i  nastroju.

20 komentarzy:

  1. Potwierdzam, spacer to najlepsza rzecz, jaka mogą dla siebie zrobić osoby 50+ i nie tylko. Ja chodzę 2-3 razy w tygodniu po 7 km z kijami. Moim zdaniem to jeszcze lepsze niż zwykły spacer, bo w ten sposób ćwiczę także 90 % swoich mięśni. Czuje się po tym świetnie. Przybywa mi energii i dobrego samopoczucia. Można nawet powiedzieć, że uzależniłam się od tego, bo jeśli np. jestem chora, czy zajęta i nie mogę iśc, od razu czuję się z tym źle. Pozdrawiam Cie serdecznie i życzę miłych spacerów.
    http://balakier-style.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna stylizacja:) Kurtka bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
  3. To prawda, nic nie zastąpi świeżego powietrza i ruchu :), spacer jest dla każdego, bez przeciwskazań. Na studiach miałam dobrą koleżankę - góralkę. Jak przyjechała z rodzinnej Rajczy do miasta, to starowkę obchodziła kilkanaście razy w kóło, kilka razy w tyg, bo tak jej górskich szlaków brakowało :)

    A na spacerze wiadomo, nic nie zastąpi pięknej, sportowej klasyki - jak u Ciebie :)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. That's such a nice outfit :) I love it

    OdpowiedzUsuń
  5. To prawda, zwykły spacer i co za tym idzie ruch na świeżym powietrzu, ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Bardzo ładna, cieniowana kurtka i fajny spacer. Też lubię spacerować wieczorem. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Od zawsze uwielbiałam łazić. Teraz niestety o wiele mniej tego szczęścia, rozleniwiłam się a i to że prawie każdą wolną chwilę przeznaczam na swoja pasję robótkowanie, nie pomaga. Ae tak, masz rację, to najlepsza forma uprawiania sportu - żeby się zmęczyc, trzeba sporo przejść :))
    Fantastyczna kurtka! Zachwycam się!

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczna kurtka Jolu. Ja też zdecydowanie wolę spacer niż siłownię. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ładnie, gratuluję gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda, że spacer to najlepsza forma aktywności, bo jest dla każdego:)
    Świetny zestaw na to spacerowanie wybrałaś:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Masz rację. Spacer to samo zdrowie. Ale to ma być spacer a nie pośpiech. Relaks. A jeśli mamy pieska, który chętnie nam towarzyszy w takich spacerach to już podwójna przyjemność. Wokół mojego domu są takie tereny spacerowe z dużą ilością zieleni.
    A jeśli do tego wygodnie i pięknie się ubierzemy to już mamy zapewniony dobry nastrój na resztę dnia.
    Pięknie Jolu wyglądasz i jak widać wspaniale się przygotowałaś na spacer. Wygodnie i elegancko :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że w dobie mody na fitness nie doceniamy spacerów, a to aktywność, na którą można sobie pozwolić bez względu na wiek i stan zdrowia.
    P.S. Świetna kurtka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna kurtka Jolu. Spacer dobry dla każdego, kiedyś byłam bardziej aktywna /siłownia, aerobik/, teraz stawiam na spacery, te spokojniejsze dla relaksu i te z kijami. Ruch to podstawa ale trzeba dostosować go do wieku i naszego organizmu, żeby sobie nie zaszkodzić...pozdrawiam serdecznie...

    OdpowiedzUsuń
  13. To spacerujemy :) Bardzo ładny i wygodny zestaw na spacer czy zwiedzanie miasta. Sportowy, ale wciąż elegancki. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ruch na świeżym powietrzu jest podstawą zdrowego stylu życia. W pewnym wieku nie każdą dyscyplinę sportową możemy uprawiać. Spacer jest najbezpieczniejszą formą ruchu. Systematyczny, jest na prawdę fajnym sposobem na utrzymanie zdrowia i witalności. No to spacerujemy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się muszę przyłączyć do akcji. Muszę! Tak się zasiedziałam przy komputerze, że chyba niebawem nie będę mogła chodzić. Tak, tak, aż wstyd się przyznać, więc dlatego piszę anonimowo. Pisanie blogów mnie wykańcza. Oczy, kręgosłup, nadwaga. A ty, moja droga wyglądasz wspaniale, lekko, dziewczęco. Nawet w kurtce puchowej wyglądasz szczupło. Zazdroszczę, ale tak pozytywnie. Dzięki za ten wpis :)

      Usuń
    2. A więc rusz się i pokaż na co Cię stać :) Blogowanie jest zaborcze, uzależnia i pochłania dużo czasu. Do tego te wszystkie porady na ten temat, odbierają radość z blogowania i wywierają na nas presję. Dla mnie nie jest możliwe aby non stop siedzieć przy komputerze, pisać bloga i mieć jeszcze konta na innych społecznościówkach i tam też ciągle publikować, a później snuć się z jednego konta na drugie, zamiast zrobić w tym czasie, coś dla siebie, czy swego otoczenia. Dlatego u mnie te częste przerwy, bo gdy zaczyna brakować mi czasu, blog idzie w odstawkę. Wiem, znawcy tematu zaraz napiszą, że to nie jest dobre dla bloga, bo statystyki itp. Ale dla mnie najważniejsze jest życie w realnym świecie, a blog jest tylko miłym dodatkiem do niego ... Cieszę się, że mój wpis do czegoś się przydał. Powtórzę, za Szeligą: Ruch jest podstawą zdrowego stylu życia, a spacer jest najbezpieczniejszą formą ruchu. Ale pamiętaj, zacznij powoli, od małych dystansów i stopniowo zwiększaj ilość kroków. Życzę Ci powodzenia. Napisz za jakiś czas i pochwal się swoimi spacerowymi dokonaniami :)

      Usuń
  15. Dziękuję Kochani za komentarze i serdecznie Was pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie zaglądacie i zostawiacie komentarze i opinie. Czytam je zawsze i zawsze zaglądam do Autora komentarza, przy okazji dzieląc się swoimi uwagami. Miło mi, że dodajecie mnie do obserwowanych i piszecie sympatyczne e-maile, za co również serdecznie dziękuję. Pozdrawiam Jolanta Strażyc