sobota, 26 lipca 2014

Weekend w Kazimierzu Dolnym

Kazimierz Dolny, malowniczo położony wśród pagórków i lessowych wąwozów, zachwyca bogatą historią i wspaniałą architekturą. Jego początki sięgają XII wieku, kiedy to małopolski książę Kazimierz Sprawiedliwy założył w Kazimierzu osadę, która przyjęła jego imię. Przymiotnik „Dolny“ został dodany w późniejszych latach w celu odróżnienia osady (w dolnym biegu Wisły) od Kazimierza pod Krakowem (obecnie dzielnica miasta) leżącego w górnym biegu Wisły. Założenie miasta i budowę zamku obronnego przypisuje się Kazimierzowi Wielkiemu.

Widok z Góry Trzech Krzyży na Kazimierz Dolny

Góra Trzech Krzyży (190 m n.p.m.) jest jednym z najpopularniejszych punktów widokowych w Kazimierzu Dolnym. Roztacza się z niej wspaniały widok na Rynek i centralną część miasta oraz na urokliwą dolinę Wisły. Górująca niczym Golgota nad Jerozolimą, jest jednym z najważniejszych symboli Kazimierza Dolnego uwiecznianym na fotografiach i w malarstwie.

Kazimierz posiada wiele oryginalnych i cennych zabytków udostępnianych zwiedzającym między innymi zespół zamkowy, obiekty sakralne, synagogę i budownictwo drewniane.

1. Widok na Wzgórze Zamkowe 2. Płaskorzeźba z wizerunkiem św. Krzysztofa, przenoszącego małego Chrystusa przez rzekę. Płaskorzeźbę można obejrzeć na elewacji Kamienicy "Pod św. Krzysztofem". 3. Kościół farny p.w. świętych: Jana Chrzciciela i Bartłomieja 4. Kamienica Celejowska uważana jest za najpiękniejszy dom mieszczański okresu renesansu w Polsce.

W drodze na Górę Trzech Krzyży

Kazimierz znany jest ze swoich związków ze sztuką, jest prawdziwą oazą twórców. Wielu malarzy ma tu swoje galerie, pracownie, odbywają się tu też plenery malarskie.

Wielu turystów odwiedzających Kazimierz Dolny poprzestaje na zwiedzeniu rynku głównych zabytków położonych w jego najbliższym sąsiedztwie. Wystarczy odejść od rynku kilkadziesiąt metrów, aby trafić do cichej oazy przyrody - na przykład do lessowych wąwozów, które gęsta siecią oplatają miasteczko.Wędrówki po wąwozach to doskonały pomysł dla każdego, kto chciałby aktywnie spędzić czas.

Dom Marii Jerzego Kuncewiczów zwany też Willą Pod Wiewiórą to doskonały temat na nowy post.

29 komentarzy:

  1. Jolu pozdrawiam i jesteś bardzo elegancka i napisze krótko- PRZEPIEKNIE WYGLADASZ.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo elegancko ubrałaś się na ten spacer. Wszystko nienagannie dobrałaś. Moją uwagę przykuły sandałki. A przy okazji pokazałaś piękne widoki, za które bardzo dziękuję:) Pozdrawiam Cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne widoki Jolu, ślicznie Ci w rej sukience, super kapelusik...pozdrawiam, miłego wypoczynku...

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie jest w tym Kazimierzu... Czułam się tam, jakby czas się zatrzymał... Jolu ślicznie Ci w tej sukience! Bardzo delikatnie w niej wyglądasz. A kapelusz dodał figlarności:))

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie było mnie w Kazimierzu, gdyby nie planowany urlop nad morzem, na pewno pojechałabym właśnie tam. Jak zawsze Jolu wyglądasz bardzo elegancko, śliczna letnia sukienka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna sukienka i naszyjnik ;-);ale..Jolu co się stało z poprzednim postem o Czerwonych Wierchach? Był cudowny;a teraz nie można go znaleźć na blogu bo zniknął ;-(.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Post "Czerwone Wierchy" jest z 22 lipca 2013, ale to prawda - kilka dni temu pojawił się niechcący na G+ Miło mi, że się Tobie podoba :)

      Usuń
    2. Bo też kocham Góry; a tamten post był obłędny; wręcz chciało się założyć plecak; podnieść i iść tam gdzie nic nie jest ważne;gdzie się jest sam na sam z Czymś Czego Nie Sposób Pojąć..;-).

      Usuń
  7. Piekne widoki Jolu ! Bardzo ladna sukienka I buciki swietne :)
    Pozdrawiam serdecznie xxx

    OdpowiedzUsuń
  8. Jolu urocza z Ciebie turystka a widoki piękne. Kiedyś byłam i chętnie odwiedziłabym to miejsce jeszcze raz.
    Pozdrawiam weekendowo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Lovely dress!!!
    Would you like to follow each other via GFC?
    Kisses
    Expressyourself

    My Facebook

    OdpowiedzUsuń
  10. do Kazimierza wybieram sie od dłuższego czasu; mam nadzieję, że zdążę w tym życiu ;) fajnie wyglądasz :)!!!

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Wakacyjnie, wygodnie i bardzo elegancko. Piękne zdjęcia i cudowne widoki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakie ładne zdjęcia i Ty w tym figlarnym kapelusiku. Cudowne widoki, aż chce się jechać i zwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To;że cudowne to mało-ale jak opisane..;-). Mimo;że jesteśmy z Lublina; a Jola jest od niedawna lublinianką to Jej poziom opisów i wiedzy o Lubelszczyźnie robi wielkie wrażenie.

      Usuń
  13. Ślicznie się prezentujesz jak zwykle. W Kazimierzu Dolnym nie byliśmy, ale bardzo byśmy chcieli, uwielbiamy wycieczki!!

    OdpowiedzUsuń
  14. fakt okres urlopowy sprzyja na robienie zdjęć, sympatyczne, pi ekna przyroda no i modelka również :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne zdjęcia i piękna stylizacja. Lubię Kazimierz, chociaż muszę przyznać, że dawno nie byłam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Kazimierz jest w moich planach weekendowych tego lata. Nigdy tam nie byłam. Widok na miasto jest przepiękny.
    Widzę, że nie tylko ja polubiłam kapelusze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze polecam Grażynko;ale..w miarę możliwości nie w wekkend. Na tygodniu to jest dużo cudowniejsze i spokojniejsze miasteczko ;-).

      Usuń
  17. haha,jaki świetny kapelusik :)
    ja nie chodzę...sama nie wiem czemu :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Nałęczów, Kazimierz - miasta moje młodości. Przywołałaś mi tym postem wspomnienia. Teraz też zdarza mi się tam bywać. Ale zawsze kiedy o nich myślę, to kojarzą mi się ze szkołą, z perspektywy lat czasami beztroski.
    Piękne widoki :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kapelusik uroczy i tak samo w nim wyglądasz :) dla mnie Kazimierz to miejsce gdzie czas stoi w miejscu...

    OdpowiedzUsuń
  20. ciekawy strój, fajny i letni

    OdpowiedzUsuń
  21. Kochani, dziękuję za miłe komentarze i serdecznie Was pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękne widoki na miasto :) Oj, dawno nie byłam w Kazimierzu :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie zaglądacie i zostawiacie komentarze i opinie. Czytam je zawsze i zawsze zaglądam do Autora komentarza, przy okazji dzieląc się swoimi uwagami. Miło mi, że dodajecie mnie do obserwowanych i piszecie sympatyczne e-maile, za co również serdecznie dziękuję. Pozdrawiam Jolanta Strażyc