środa, 28 maja 2014

Kraków

Krakowskie Planty (park miejski otaczający Stare Miasto) powstały w latach 1822 - 1830 na miejscu starych fortyfikacji otaczających miasto ( mury obronne, fosa, wały ziemne).
  
Na Plantach można zobaczyć kilka pomników, między innymi Jadwigi i Władysława Jagiełły z 1886 roku, który upamiętnia 500-lecie unii polsko – litewskiej.
 
Pałac Sztuki (gmach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych), wzniesiony w latach 1898 – 1901. Secesyjny gmach zaprojektował Franciszek Mączyński, wzorując się na pawilonie Secesji w Wiedniu. Pałac Sztuki dekorowali najwybitniejsi artyści krakowscy.

Na parterze Sukiennic znajdują się dwa rzędy kramów i słynna kawiarnia Noworolski, a na piętrze Galeria Polskiego Malarstwa i Rzeźby XIX w. W 2010 roku otwarto oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, Podziemia Rynku Głównego, do którego wejście znajduje się w Sukiennicach. Zwiedzający wędrują pod ziemią wokół Sukiennic szklanymi pochylniami i kładkami, zawieszonymi ponad dawnymi traktami, w tym brukami średniowiecznych Sukiennic.
  
Fragment Rynku Głównego z widokiem na gotycki Kościół Mariacki (XIV/XV w.) – jeden z największych, po Katedrze Wawelskiej kościołów Krakowa. Pierwsza z prawej (trochę ucięta) Kamienica Szara, której początki sięgają XIII wieku.

Pałac Biskupa Erazma Ciołka z XVI wieku znajduje się przy ul. Kanoniczej 17.W pałacu znajdują się dwie stałe ekspozycje: Galeria Sztuki Dawnej Polski XII - XVII wieku i Galeria Sztuki Cerkiewnej Dawnej Rzeczypospolitej.

 
Widok na Wzgórze Wawelskie z ulicy Kanoniczej

Tabliczki zwane „Cegiełkami Wawelskimi” upamiętniają akcję składania przez społeczeństwo darów na odnowienie Zamku Królewskiego na Wawelu w latach 1921 – 1936. Ilość wpłat wyniosła 6329, w murze umieszczono 788 „Cegiełek”.
 
Ogródek kawiarni „Słodki Wawel” z pięknym widokiem na Królewską Katedrę na Wawelu, którą przedstawiam na następnym zdjęciu ...

Królewska Katedra na Wawelu – pięknie wyposażona budowla o bogatej historii, miejsce koronacji polskich królów i ich pochówku (od Władysława Łokietka po Stanisława Leszczyńskiego) oraz miejsce pochówku członków rodzin królewskich, biskupów krakowskich, wodzów, przywódców politycznych i wieszczów narodowych (zdjęcie z tamtego roku).

21 komentarzy:

  1. Jolu, piękne zdjęcia, Kraków i okolice powtórzę jeszcze raz: są magiczne. A Ty elegancko wyglądasz w każdym zestawie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie to pokazałaś i opisałaś. Miło było z Tobą pozwiedzać. Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży - Ula :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kraków jest piękny i ma swoją niesamowitą atmosferę. Miło było zobaczyć go znowu na zdjęciach. Serdecznie pozdrawiam.
    http://balakier-style.pl/spacer-ogrodzie-botanicznym/

    OdpowiedzUsuń
  4. Jolu, kocham mój Kraków, nasz Kraków, zdjęcia sa piękne, ale sa tylko tłem dla Ciebie, Twoich wspaniałych kreacji. Wyglądasz świetnie, a Twoja popielata sukienka bardzo mnie ujęła! Lubie ten kolor, wbrew pozorom jest bardzo twarzowy i tak jak napisałaś - jest świetnym tłem dlo przeróżnych dodatków. Brawo, bardzo mi się wszystko podoba! Buziaki. Ania

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki Jolu za ciekawy spacer po Krakowie :) Mam podobną szarą sukienkę, rzeczywiście czerwone dodatki są idealne do tego koloru. Bardzo twarzowy, niebieski żakiecik, świetnie w nim wyglądasz . Pozdrawiam Serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Szara sukienka jest śliczna,można łączyć ją z każdymi dodatkami:)))drugi zestaw równie elegancki:)))Kraków kocham i odwiedzam od czasu do czasu:))))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładną trasę dzisiaj wybrałaś i przypomniałaś mi, że dawno nie byłam w muzeum :) Pozdrawiam cieplutko w ten chłodny wieczór :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja lubie szarość , lubie ja łączyć z ciepłym brązem .
    Podoba mi sie poza szara sukienka zestaw paskowo - kobaltowy :) lubie paski w tym wydaniu , prawie tak mocno jak z czerwienią - Kraków uwielbiam , cóż .... Urodziłam w nim obie córki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak miło Jolu, że dzięki Tobie można zwiedzić Kraków;) Byłam tam tylko jeden raz, ale pozostały mi miłe wspomnienia... W tle tych uroczych miejsc -wyglądasz superowsko w każdym stroju;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Szary kolor jest bardzo elegancki, uwielbiam go ;)
    A Kraków równiez, mam do niego niedaleko ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jolu dziękuję Ci za ten wspaniały post. Dzięki Tobie mogę zrobić sobie wycieczkę -Twoimi oczami. Dobre rady- lubię je zapisywać, bo dzięki Twojemu doświadczeniu łatwiej jest dobierać sobie ubrania. To co proponujesz jest zawsze piękne i praktyczne- dziękuję ci za to, bo jest to twój wolny czas który dajesz nam tu w tym blogu. Szara sukienka bardzo na tak i tak Ci w niej ładnie i tak pięknie prezentuje się na tle tego kolorowego klombu. Zestaw z bluzką w paski - uwielbiam mój pomysł kiedy nie wiem co ubrać w szary dzień- zawsze się sprawdza. Fajne jest to , ze jest tak prosty, a zawsze wzbudza zachwyt kiedy chce być jeszcze bardziej elegancka dodaje perełki. www.dziupla.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudowne zdjęcia! Masz rewelacyjną figurę, wyglądasz wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kraków piękny, Ty urocza. Bardzo lubię szary kolor. Albo inaczej - popielaty w różnych odcieniach. Sukienki nie mam w tym kolorze, ale bluzeczki mam. Nawet kilka. Ślicznie wyglądasz w tej sukience :)

    OdpowiedzUsuń
  14. świetne fotki, Kraków taki piękny, aż chciałabym w jednej chwili tam się znaleźć. Jola jak będziesz na dłużej w Lublinie daj mi znać, bardzo chętnie bym z tobą wypiła kawę. Sukienka szara bardzo prosta, a przez to piękna, masz rację do niej pasuje wszystko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Już się cieszę na myśl o tym spotkaniu :) O szczegółach napiszę później na fb :)

      Usuń
  15. Piękne zdjęcia i cudowne widoki. Fajnie było z Tobą pozwiedzać :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Śliczny Kraków:)
    Ja właśnie wróciłam z Krakowa i padłam:)
    Jolu wyglądasz pięknie, ja uwielbiam szarości.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak ślicznie, ile ja bym dała za takie loczki. :) Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miało być miłego tygodnia. ;)))) Chyba już powinnam spać. :D

      Usuń
  18. Pieknie wygladasz w szarej sukience, bardzo elegancko, ma swietny kroj. W zestawie z marynarka rowniez bardzo orginalnie... i zachwycajace widoki z tylu Ciebie swietnie pasuja i podkreslaja Twoje obydwie stylizacje. Pozdrawiam goraco i zycze slonecznych dni:):)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że do mnie zaglądacie i zostawiacie komentarze i opinie. Czytam je zawsze i zawsze zaglądam do Autora komentarza, przy okazji dzieląc się swoimi uwagami. Miło mi, że dodajecie mnie do obserwowanych i piszecie sympatyczne e-maile, za co również serdecznie dziękuję. Pozdrawiam Jolanta Strażyc